سهمیه آرد نانوایی ها کم شد؟ ، کمبود نان جدی است؟

به گزارش کی آنلاین، به گزارش خبرنگاران، آنگونه که رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم می گوید در چند روز گذشته اختلالاتی در سامانه توزیع آرد شرکت بازرگانی دولتی وجود داشت اما این اختلال اکنون رفع شده و هیچ مسئله ای وجود ندارد.

سهمیه آرد نانوایی ها کم شد؟ ، کمبود نان جدی است؟

محمد جواد کرمی با رد مشکل کمبود آرد در کشور به خبرنگاران می گوید: تمام نانوایی های دارای مجوز سهمیه خود را گرفته اند و فعلا هیچ مسئله ای نه در تامین گندم داریم و نه در تامین آرد.

این در حالی است که رویتزر اعلام نموده سهمیه آرد نانوایی ها مجددا کم شده است. اما کرمی می گوید سهمیه بندی آرد از سال 97 انجام می گردد و سهمیه ها تغییری ننموده است.

کمبود گندم جدی است؟

اما این مساله در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که خشکسالی از یک طرف فراوری گندم در ایران را کاهش داده و از طرف دیگر، بخشی از مزارع گندم، خوراک دام شده است. چون قیمت خرید تضمینی گندم به قدری کم بود که کشاورزان ترجیح دادند گندم خود را به دولت ندهند. یا آن را صادر نمایند و یا به دامداران بفروشند.

برای همین از چند ماه گذشته مدام هشدار داده می شد که احتمالا ایران در نیمه دوم سال با کمبود گندم روبرو می گردد و احتمالا مجبور است اندازه زیادی گندم وارد کند.

کرمی می گوید کمبود گندم داریم اما دولت قرار بوده این کمبود را به وسیله واردات تامین کند. حداقل تا همین لحظه مسئله ای برای تامین گندم و آرد وجود ندارد و دولت هم پیگیر واردات گندم است.

اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران هم در مصاحبه با خبرنگاران هرگونه مسئله ای در تامین گندم و آرد را رد می نماید و می گوید تمام نانوایی های دارای مجوز سهمیه آرد را گرفته اند، واردات صورت گرفته و هیچ مسئله ای نداریم.

کمبود آرد و گندم از آذر ماه؟

اما گویا هشداری که رویترز و بعضی از کارشناسان می دهند، مربوط به آینده است. اینکه گفته می گردد احتمالا کمبود گندم و آرد، از ماه آینده بروز پیدا می نماید.

اما مشکل چیست و آیا ایران در فراوری گندم به مشکل خورده است؟ مرتضی جلیلوند، یکی از فراورینمایندگان و کارشناسان حوزه آرد به اقتصادنیوز گفته ایران امسال به واردات 12 میلیون تن گندم احتیاج دارد اما تا به امروز فقط 4 میلیون و 200 هزار تن گندم وارد نموده و واردات 8 میلیون تن گندم هنوز به نتیجه نرسیده است.

جلیلوند گفته با یک حساب سرانگشتی و موجودی انبارها می توان گفت از آذر ماه با چالش کمبود آرد روبرو می شویم و این فرایند در اسفند و فرودین به اوج خود می رسد.

رویترز هم در گزارشی اعلام نموده که ایران با کمبود 8 میلیون تن گندم روبرو است و کمبود گندم، سبب شده که آرد مورد احتیاج نانوایی ها 30 درصد کمتر از احتیاج کشور باشد و همین کمبود، باعث سهمیه بندی نو آرد و گندم شده است.

ماجرای کمبود گندم به علت خشکسالی موضوع نوی نیست و از سال گذشته و ابتدای امسال بسیاری درباره کمبود گندم در کشور هشدار داده بودند.

از آن جمله غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران فروردین ماه امسال هشدار داده بود که ایران به زودی با کمبود گندم روبرو می گردد.

اما ایران سال هاست که بخشی از گندم مورد احتیاج خود را به وسیله واردات تامین می نماید. اما مشکل امسال چیست؟

آنگونه که جلیلوند شرح داده است یکی از راه های تامین گندم برای کشور به وسیله روسیه است که باید به واسطه دریای خزر و کشتی صورت گیرد. اما ایران دیر اقدام به واردات گندم نموده و اکنون راستا واردات گندم به ایران که به وسیله رود ولگاست، به علت سرما یخ زده و امکان واردات گندم از این راستا وجود ندارد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1885

به "سهمیه آرد نانوایی ها کم شد؟ ، کمبود نان جدی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهمیه آرد نانوایی ها کم شد؟ ، کمبود نان جدی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید