خبرنگاران 29 درصد عرصه های طبیعی خراسان شمالی در محدوده پرخطر آتش سوزی

به گزارش کی آنلاین، بجنورد- خبرنگاران- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: بر اساس آخرین اطلاعاتی جمع آوری شده از پهنه بندی عرصه های طبیعی، 29 درصد از گستره استان در ریسک پر خطر آتش سوزی واقع شده است.

خبرنگاران 29 درصد عرصه های طبیعی خراسان شمالی در محدوده پرخطر آتش سوزی

حسن وحید روز سه شنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت: 41 درصد از منابع طبیعی در ریسک متوسط و 30 درصد نیز در ریسک کم خطر قرار دارند.

وی گفت: محدوده ریسک پر خطر شامل جنگل ها، مراتع درجه یک و دست کاشت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: بیشتر نواحی کم خطر در مناطق بیایانی واقع شده است که تراکم پوشش گیاهی آن کم است.

وی با بیان اینکه 33درصد از جنگل های استان نیز در معرض حریق زیاد و خیلی زیاد واقع شده است گفت: این مناطق به دلیل پوشش گیاهی جنگلی متراکم نوع درختان که بلوط پهن برگ و ارس رزین دار است از پهنه های پر ریسک و مستعد حریق اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه 64 درصد از مساحت 434 هزار هکتاری جنگل های خراسان شمالی نیز با حریق متوسط روبروند افزود: سه درصد باقیمانده نیز با خطرکم حریق روبرو است.

وی خراسان شمالی را استانی توصیف کرد که اراضی جنگلی آن با خطر حریق روبرو است و افزود: این اعداد به ما هشدار می دهد که حریق ممکن است در هر گوشه از جنگل ها اتفاق بیفتد.

وحید گفت: 410 هکتار از جنگل های این استان از نوع درخت های ارس است که اگر حریقی در آن صورت گیرد برگشت پذیری و احیای این گونه از درخت ها بسیار سخت است.

وی با اشاره به بارندگی های بسیار خوب در سال جاری و پوشش گیاهی بسیار مناسب در سطح عرصه های منابع طبیعی استان گفت: یکی از دغدغه های مهم این اداره کل در سال جاری بروز آتش سوزی بعد از خشک شدن پوشش های گیاهی در استان است.

وی با بیان اینکه در مناطقی که بیشتر با خطر روبروند استخرهای چند منظوره ساخته شده تا در موقع حریق از آن ها استفاده شود، افزود: با وجود اینکه تجهیرات ما کامل است اما باید به روز شود و این امر نیاز به اعتبار دارد.

وحید گفت: از اعتبارات ملی یک ماشین آتش نشانی، یک پهباد و سه خودروی فوتون و لوازمی ابتدایی اطفای حریق به استان اختصاص یافته است و با همین اعتبارات اندک پاسگاه های گلول و سرانی و کرنخ راه اندازی و تجهیز شد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

جنگل های خراسان شمالی در 2 ناحیه رویشی است که 25 هزار هکتار از این میزان مربوط به جنگل های ناحیه هیرکانی در شهرستان مانه و سملقان است و مابقی مربوط به ناحیه جنگلی ایران - تورانی و در سطح استان پراکنده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1056

به "خبرنگاران 29 درصد عرصه های طبیعی خراسان شمالی در محدوده پرخطر آتش سوزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 29 درصد عرصه های طبیعی خراسان شمالی در محدوده پرخطر آتش سوزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید