خبرنگاران پیوند عضو در همدان با سفید شدن شرایط کرونا از سرگرفته می شود

به گزارش کی آنلاین، همدان- خبرنگاران- مسوول تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پیوند عضو از ابتدای شیوع کرونا متوقف شده و در صورت سفید شدن شرایط این استان این عمل ها از سرگرفته می شود.

خبرنگاران پیوند عضو در همدان با سفید شدن شرایط کرونا از سرگرفته می شود

دکتر مجید حمیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه عمل پیوند عضو شرایط ویژه ای را می طلبد و باید اهدا کننده و گیرنده عضو آزمایش هایی متعددی را انجام دهند بنابراین اجرای این عمل ها در شرایط کرونایی سخت بود.

وی افزود: مسری بودن ویروس کرونا و احتمال سرایت آن به بدن اهدا کننده یا گیرنده عضو پیوندی انجام این عمل ها را سخت کرده بود و در صورت بروز مشکل و کوچکترین سهل انگاری طرفین با مسائل عدیده ای بعد از عمل پیوند روبرو می شدند.

مسوول تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: زمینه انتقال بیماران اورژانسی به سایر استان ها برای انجام عمل پیوند نیز وجود نداشت چرا که همه نقاط کشور با این ویروس درگیر و روبرو بودند.

حمیدی ادامه داد: بنابراین مجبور به ادامه فرایند درمان برای بیماران نیازمند به پیوند عضو بودیم برای مثال برای افراد نیازمند به کلیه، دیالیز همچنان صورت می گرفت.

وی یادآوری کرد: بخشی از اهداکنندگان عضو را افراد مرگ مغزی که به علت سانحه رانندگی به این شرایط دچار شدند تشکیل می دهند که در جریان بروز کرونا میزان سوانح جاده ای و افراد مرگ مغزی نیز به شدت کاهش یافت.

مسوول تیم فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: 70 بیمار در همدان چشم انتظار پیوند کلیه هستند و سال گذشته 14 مورد پیوند صورت گرفت که 11 مورد پیروز بوده و سه مورد به علت آزمایش دیرهنگام و فوت فرد، ناپیروز بود.

حمیدی اولویت این مجموعه در سالجاری را فرهنگسازی دانست و گفت: استقبال خانواده ها برای اهدای عضو بسیار کمرنگ بوده و بیشتر خانواده نسبت به اهدای عضو عزیزانشان رضایت نمی دهند.

وی گفت: همزمان با 31 اردیبهشت روز ملی اهدای عضو از ظرفیت صدا و سیما مرکز همدان، رسانه ها، بیلبوردهای موجود در سطح شهر، تلویزیون شهری و اتوبوس ها برای تبلیغ گسترده در این زمینه استفاده می گردد.

بر اساس گزارش انجمن اهدای عضو ایرانیان، هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می دهد و در هر 12 ساعت یک بیمار پیروز به دریافت عضو حیاتی می گردد و به زندگی بازمی گردد.

به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموع مبتلایان به ویروس کرونا تا روز 16 اردیبهشت سالجاری به 99 هزار و 970 نفر رسید که از این تعداد بیمار 80 هزار و 475 نفر بهبود یافته و ترخیص شدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1014

به "خبرنگاران پیوند عضو در همدان با سفید شدن شرایط کرونا از سرگرفته می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیوند عضو در همدان با سفید شدن شرایط کرونا از سرگرفته می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید