خبرنگاران احیای معادن کوچک همسو با جهش تولید دنبال می شود

به گزارش کی آنلاین، تهران- خبرنگاران- رییس خانه معدن ایران گفت: یکی از دستاوردهای پارسال در بخش معدن، موضوع احیای معادن کوچک مقیاس بود که امسال هم همسو با برنامه جهش تولید دنبال خواهد شد.

خبرنگاران احیای معادن کوچک همسو با جهش تولید دنبال می شود

محمد رضا بهرامن روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار مالی خبرنگاران افزود: موضوع احیای معادن کوچک مقیاس که در واقع مربوط به معادنی است که تعطیل شده اند، ابتدا از سوی خانه معدن ایران در چارچوب تفاهمنامه با تشکلها و شرکتهای بخش معدن و صنایع معدنی در بهمن ماه 96 کلید خورد، اما اردیبهشت امسال با حکم وزیر صنعت برای رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو، این مساله مهم وارد فاز عملیاتی شد و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو در متن این موضوع قرار گرفت.

پیش از این وزارت صنعت، معدن و تجارت شمار معادن فعال را پنج هزار و 500 معدن اعلام کرده بود و حدود چهار هزار معدن هم راکد و غیر فعال نیز منظور شد.

رییس خانه معدن ایران افزود: امروز باید از اختیارات شورای عالی معادن ایران بهره گرفت تا در فرایند احیای معادن کوچک مقیاس تسریع شود و اکنون شورای یاد شده، بخشی از وظایف خود را در این ارتباط به ایمیدرو (شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران) تفویض کرده تا موضوع سرعت گیرد و زیر ساخت ها مهیا شده و تیم نظارتی (مرکب از خانه معدن، اتاق ایران، معاونت امور معادن وزارت صنعت و مدیریت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی) هم تشکیل می شود.

وی گفت: بنابراین احیای معادن کوچک مقیاس در حوزه عملکردی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی قرار گرفته و از طرحهای اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و انتظار می رود علاوه بر افزایش میزان استخراج مواد معدنی، نقش موثر در تامین خوراک صنایع معدنی به دنبال داشته باشد.

سالیانه بطور متوسط 400 میلیون تن مواد معدنی از معادن فعال استخراج می شود که 60 تا 65 درصد آن اختصاص به مصالح ساختمانی دارد.

بهرامن خاطرنشان ساخت: براساس ارزیابی از معادن تعطیل شده توسط تیم احیای معادن، اکنون با سه رویکرد این موضوع دنبال می شود، نخست: بهره بردار صلاحیت ندارد، دوم بهره بردار از توان مالی لازم برخوردار نیست و سوم اینکه ذخایر معادن به انتها رسیده است.

وی شرح داد: اکنون تیم احیای معادن در سطح کشور این فاکتورها را مورد توجه قرار می دهد و در واقع کمک بزرگی است به متولی بخش معدن (معاونت معدنی وزارت صنعت) که این چرخه فعال شود.

به گفته رییس خانه معدن ایران، امروز برای احیای معادن کوچک مقیاس و روان سازی آن باید از توانمندی هربخش استفاده شود و عملکرد در این ارتباط یکسویه معنا پیدا نمی کند.

جعفر سرقینی معاون پیشین امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت پارسال گفته بود، تمام استان های کشور تا سال 1400 زیر پوشش طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس قرار می گیرند.

به گفته وی، سال 98 تعداد 12 استان کشور زیر پوشش طرح فعال سازی معادن کوچک مقیاس قرار گرفتند و برآورد شده بود که تا انتها 1398 در مجموع 50 معدن کوچک احیا شوند، اما سازمان ایمیدرو از فعال شدن تعداد 146 معدن در انتها سال گذشته خبر داد.

سرقینی گفته بود، چنانچه به ازای فعال سازی هر معدن 15 نفر مشغول بکار شوند، ایجاد اشتغال برای 750 نفر در شکل 50 معدن فراهم می شود.

بهرامن افزود: براساس مطالعات اجرا شده اولیه بر روی یکهزار و 800 معدن در کشور، برنامه احیای معادن مورد بررسی قرار گرفته و این حرکت نو در دولت دوازدهم محسوب می شود و نسخه ای که ضمن انجام سرمایه گذاری جدید، رونق تولید را به همراه دارد و پیامد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حدود 425 هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.

براساس طرح احیای معادن کوچک مقیاس، فعال سازی 500 معدن با میزان اشتغال 25 هزار نفر پیش بینی شد، اما اکنون شیوع بیماری کرونا همه بخش های مالی کشور، علاوه بر اجتماعی، فرهنگی و ...راتحت تاثیر قرار داده است

رییس خانه معدن ایران تاکید کرد: فاکتور مهم در ارتباط با طرح احیای معادن کوچک مقیاس، تکیه بر نقش صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی است که می تواند زمینه عینیت آن را فراهم سازد، بویژه برای ورود ماشین آلات نو و دست دوم معدنی که بدون آنها رونق فعالیت در بخش معدن محقق نخواهد شد.

ایران از نظر اکتشاف 68 نوع ماده معدنی به لحاظ تنوع در جایگاه دهم دنیای قرار گرفته است و با شناسایی حدود 60 میلیارد تن ذخیره اکتشافی که از این رقم بالغ بر 40 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است، رتبه پانزدهم دنیا را از آن خود ساخته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 925

به "خبرنگاران احیای معادن کوچک همسو با جهش تولید دنبال می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احیای معادن کوچک همسو با جهش تولید دنبال می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید