خبرنگاران شروع برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان

به گزارش کی آنلاین، اهواز - خبرنگاران - رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:عملیات برداشت مکانیزه دانه روغنی کلزا از روز چهارشنبه در سطح 57هزار هکتار از زمین های زراعی خوزستان آغاز شد.

خبرنگاران شروع برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان

کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: برداشت کلزا ابتدا از مناطق جنوبی و جنوب شرق خوزستان آغاز شده و به تدریج به مناطق مرکزی و شمالی استان کشیده می گردد.

وی با بیان اینکه خوزستان نسبت به سال زراعی قبل حدود 80 درصد افزایش سطح زیر کشت داشته است پیش بینی کرد حدود 115هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان برداشت گردد که در مقایسه با سال زراعی 1398-1397 حدود 2 برابر افزایش خواهد داشت.

چنگلوایی گفت:دانه روغنی کلزا یکی از محصولات اساسی و راهبردی است که علاوه بر قطع وابستگی کشور به واردات روغن، باعث حاصلخیزی و بهبود ساختمان خاک، استمرار ، پایداری فراوری ، کاهش آفات ، بیماری ها و علف های هرز می گردد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به فرایند رو به رشد سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در سال های اخیر در استان اضافه نمود:هم اکنون خوزستان در زمینه فراوری کلزا پس از استان گلستان در صندلی دوم قرار گرفته است.

چنگلوایی با اشاره به چشم انداز کشت کلزا تا 150هزار هکتار تا سه سال آینده در استان اضافه نمود:با برنامه ریزی مناسب از نظر الگوی کشت و رعایت تناوب به این سطج زیرکشت خواهیم رسید.

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ، سال جاری نرخ خرید هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا 46هزار و 602 ریال معین شده است.

اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان و تعاون روستایی به عنوان مباشر مسئولیت خرید تضمینی کلزا را برعهده دارند.

استان خوزستان با فراوری سالانه 16.5میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش 200هزار میلیارد ریال ، از نظر حجم و تنوع فراوری در مقام نخست کشوری واقع شده است.

گندم ، جو ، برنج ، نیشکر ، خرما ، انواع مرکبات گرمسیری و سردسیر ، چغندرقند ، دانه های روغنی ، ذرت دانه ای و علوفه ای مهمترین فراوریات کشاورزی خوزستان به شمار می رود.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 947

به "خبرنگاران شروع برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شروع برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید