جهش تولید زمینه جبران خسارت های اقتصادی ناشی از کرونا ویروس را فراهم می کند

به گزارش کی آنلاین، استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: جهش تولید امکان جبران خسارت های اقتصادی ناشی از اختلال جزیی در برخی کسب و کارها در اثر شیوع کرونا ویروس در کشور را فراهم خواهد کرد.

جهش تولید زمینه جبران خسارت های اقتصادی ناشی از کرونا ویروس را فراهم می کند

به گزارش خبرنگار از ،محمد کلامی استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقیبا اشاره به دلایلی برای هوشمندانه بودن انتخاب راهبرد جهش تولید برای سال 1399، اظهار کرد: جهش تولید می تواند فرصت های از دست رفته اقتصاد ایران در دهه 1390 به واسطه ثبت نرخ رشدهای اقتصادی منفی، میانگین منفی، نوسانی و نامناسب برای بهبود رفاه را تا حدودی جبران کند.

او عنوان کرد: جهش تولید این امکان را فراهم خواهد کرد تا سطح اشتغال کشور که به واسطه شیوع کرونا ویروس آسیب خواهد دید، ترمیم شود.

او با بیان این که شعار جهش تولید شانس تحقق درآمدهای اقتصادیاتی پیش بینی شده در بودجه عمومی دولت در سال 1399 در شرایط تحریم و کاهش شدید قیمت نفت را افزایش می دهد، گفت: باتوجه به استمرار محیط تورمی اقتصاد ایران در سال 1399، جهش تولید می تواند از عمیق تر شدن رکود تورمی در اقتصاد ایران جلوگیری کند.

این کارشناس اقتصادی اعلام نمود: در پی کاهش شدید درآمدهای نفتی، تلاش برای جهش تولید، قابلیت ها و ظرفیت های واقعی کشور برای اقتصاد بدون نفت و به ویژه عدم وابستگی بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات به نفت را نشان خواهد داد.

او با اشاره به نقش جهش تولید در رفع موانع سرمایه گذاری و بهبود محیط کسب و کار بخش خصوصی، تشریح کرد: جهش تولید به واسطه نیاز شدید به سرمایه گذاری داخلی در شرایط تحریم و محدودیت های بودجه عمرانی دولت، رفع موانع سرمایه گذاری و بهبود محیط کسب و کار بخش خصوصی را محتمل تر می سازد و از سویی نیز امکان تقویت صادرات غیر نفتی و ترمیم اختلال صادرات از جهت کشورهای همسایه با هدف کمک به پوشش نیازهای ارزی کشور در شرایط تحریم را فراهم خواهد کرد.

کلامی اعلام نمود: شعار سال 99 انعطاف پذیری سیاست های اقتصادی دولت برای کنترل تبعات ناشی از مسائل ساختاری اقتصادی ایران نظیر رشد بالای حجم نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی در شرایط تحریم های کنونی را تقویت خواهد کرد.

او ادامه داد: بنابراین انتخاب راهبرد جهش تولید برای سال 1399 از میان سایر اولویت های موجود کشور از سوی رهبر معظم انقلاب در شرایط فعلی بسیار هوشمندانه است.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی استان با اشاره به راهکارهای تحقق شعار سال، اعلام نمود: برای موفقیت در این رابطه با وجود تحریم ها و شیوع کرونا ویروس، بهتر است دولت با رفع تعارض در سیاست گذاری برای عبور از کرونا و حمایت فوری، عملی و اثربخش از کسب و کارهای در معرض نابودی برای پسا کرونا برنامه ریزی کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 907

به "جهش تولید زمینه جبران خسارت های اقتصادی ناشی از کرونا ویروس را فراهم می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش تولید زمینه جبران خسارت های اقتصادی ناشی از کرونا ویروس را فراهم می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید