تبلیغ داروی درمانی HIV نقض آشکار سیاست های تبلیغاتی است، فیسبوک قوانین خودش را هم دور می زند

به گزارش کی آنلاین، گروهی از مدافعان حقوق بیماران مبتلا به ویروس HIV، طی نامه ای از فیسبوک خواستند تا برای حفظ جان بیماران، تبلیغ درباره داروی درمانی این بیماری را متوقف کند.

تبلیغ داروی درمانی HIV نقض آشکار سیاست های تبلیغاتی است، فیسبوک قوانین خودش را هم دور می زند

به گزارش خبرنگار بیش از 50 گروه مدافع بهداشت عمومی طی نامه ای از فیسبوک و اینستاگرام خواستند تا تبلیغات مربوط به داروی HIV را از سیستم عامل های خود حذف نمایند. این تبلیغات مربوط به Truvada PrEP نام تجاری یکی از دارو های dtenofovir disoproxil fumarate است که به طور عمومی تر با نام PrEP شناخته می گردد.

عوارض جانبی رایج Truvada شامل سردرد، سردرد و کاهش وزن در بعضی از بیماران است. در مراکز بهداشتی آمریکا به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، به افراد مبتلا به اچ آی وی منفی، PREP داده می گردد که می تواند خطر ابتلا به عفونت در هنگام رابطه جنسی را 99 ٪ کاهش دهد.

در این نامه، مدافعان می گویند که موسسات حقوقی تبلیغات، افرادی خاص هدف قرار داده اند و به دنبال مشتریانی هستند که از قضا عوارض جانبی جدی تری را از Truvada PrEP از جمله آسیب به کلیه های مصرف نمایندگان و از بین رفتن تراکم استخوان داشته اند. در این نامه استدلال می گردد که تبلیغات با ایجاد نگرانی در خصوص ایمنی دارو در جامعه LGBTQ آسیب قابل توجهی به سلامت عمومی وارد نموده است، حتی اگر این دارو ابزاری ایمن و مؤثر برای کاهش خطر عفونت محسوب گردد.

دکتر جویس جونز، استادیار پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز نیز می گوید، مسائل کلیه و مسائل تراکم استخوان خطر های احتمالی شناخته شده برای Truvada هستند؛ گرچه این موضع همچنان در درست مطالعه و آنالیز است.

در این نامه آمده است: ماندن این تبلیغات بر روی سیستم عامل های فیسبوک و اینستاگرام، افراد را در معرض خطر قرار می دهند. به طور گسترده، پزشکان می گویند بیشتر افرادی که در معرض خطر انقباض HIV هستند باید در رژیم PrEP قرار بگیرند. CDC در اوایل امسال هشدار داد که کوشش ها برای مبارزه با HIV متوقف شده است، زیرا این بیماری همچنان هرساله به آلوده شدن 39000 نفر در ایالات متحده هر ساله می انجامد. تشویق به استفاده از PrEP بخشی از استراتژی آن برای مهار شیوع بیماری است.

: انجام مراقبت های درمانی از مادران باردار مبتلا به HIV/ خانواده مبتلایان از خدمات رایگان برخوردار می شوند

ریچ فرارو، مدیر ارشد ارتباطات گروه دفاع ملی LGBTQ GLAAD، می گوید که چند ماه با فیسبوک مکاتبه نموده است و به این غول رسانه های اجتماعی تذکر داده است که این تبلیغات فایده ندارد. نگرانی او از این جهت است که اغلب اوقات، افراد LGBTQ قادر نیستند و یا راحت نمی توانند از پزشکان خود در خصوص HIV / AIDS بپرسند، بنابراین آن ها به کسب اطلاعات بیشتر به صورت آنلاین رو می آورند؛ و فیسبوک یکی از راه های مستقیم و آسان برای این کار است.

پیتر استالی، فعال HIV / AIDS و بنیانگذار PrEP4All، PrEP را مانند داروی معجزه آسا و ابزاری اساسی برای جلوگیری از عفونت ها توصیف می نماید. اونگران است که این تبلیغات سال ها فعالیت مدافعان بهداشت عمومی را در جهت ترغیب به کارگیری Truvada از زمان تأیید این دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال 2012 از بین ببرد.

استالی می گوید: این همان چیزی است که ما برای آن جنگیدیم؛ و اینکه یک شرکت بزرگ نگرانی های ما را نادیده بگیرد، مرا به یاد دیوار های نفوذی می اندازد که در دهه 1980 از دولت آمریکا و مطبوعات اصلی گرفتیم. آن ها اهمیتی به جلوگیری ازشیوع این بیماری نمی دهند و پشت سیاست های تبلیغاتی مبهم و نهاد های شخص ثالث پنهان شده اند که واقعاً هیچ چیز در خصوص پیچیدگی های درمان HIV نمی دانند.

طبق استدلال مدافعان، تبلیغات در این زمینه نقض آشکار سیاست های تبلیغاتی در فیسبوک است که بر مبنای آن ادعا های فریبنده، دروغین یا گمراه نماینده درباره محصولات بهداشتی را منع می نماید. فیسبوک باید با این درخواست های دادخواستی PrEP به همان روشی برخورد کند که با ادعا های دروغین مبنی بر خطر واکسن ها برخورد نموده است.

فیسبوک استدلال می نماید که طبق استاندارد های خود، تبلیغات prep از نوع تبلیغات ضدواکسن نیست. بر همین اساس سخنگوی فیسبوک می گوید: ما کار خود را با گروه های LGBTQ ارج می نهیم و دائما در جستجوی منابع آن ها هستیم. اگرچه این تبلیغات خط مشی های تبلیغاتی ما را نقض نمی نماید و از طرف شخص ثالث رتبه بندی غلطی ندارد. ما همواره در حال آنالیز راه های بهبود و یاری به این گروه های کلیدی هستیم تا نحوه استفاده از خط مشی های خود را بهتر درک نمایند.

جونز معتقد است که فیسبوک وظیفه دارد از سلامت هر دارویی که تبلیغ می نماید، اطمینان حاصل کند؛ در عصر جدید داشتن اطلاعات دقیق برای رسانه های اجتماعی لازم است و این مسئولیت را متوجه آن ها می نماید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 667

به "تبلیغ داروی درمانی HIV نقض آشکار سیاست های تبلیغاتی است، فیسبوک قوانین خودش را هم دور می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبلیغ داروی درمانی HIV نقض آشکار سیاست های تبلیغاتی است، فیسبوک قوانین خودش را هم دور می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید