باوجود سیلاب، گرد و خاک از خوزستان می رود؟

به گزارش کی آنلاین، مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به عدم آبگیری اغلب کانون های گرد و غبار خوزستان در سیل اخیر، گفت: اگر یک ماه بارندگی نداشته باشیم، مجدداً کانون های گرد و غبار فعال می شوند.

باوجود سیلاب، گرد و خاک از خوزستان می رود؟

محمد سبزه زاری در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به وضعیت کانون های گرد و غبار در استان در سیلاب اخیر، اظهار کرد: در سطح کشور کانون های گرد و غبار تعداد زیادی هستند؛ به گونه ای که حتی در مناطق خوش آب و هوا مانند استان گلستان نیز دو کانون ریزگرد وجود دارد.

وی اضافه کرد: در خوزستان کانون های گرد و غبار به صورت پهنه ای هستند و در نقاط مختلف از جمله جنوب، جنوب شرقی و غربی وجود دارند. همچنین جنس کانون های ریزگرد مختلف است؛ مثلاً کانون های ریزگردی که جنس شنی و رسی دارند هر کدام با سرعت باد مشخصی فعال می شوند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان نمود: علی رغم سیلاب در خوزستان، تنها تعداد محدودی از کانون های گرد و غبار آبگیری شده اند. با توجه به ارتفاع کانون های گرد و غبار، سیلاب به برخی کانون های گرد و غبار نرفته است و مناطق سرسبز زیر آب رفتند.

سبزه زاری درخصوص امکان وقوع گرد و غبار در سال جاری در خوزستان، بیان نمود: با کاهش این آب ها و تابش آفتاب و گرما، مجدداً زمین ها خشک و کانون های گرد و غبار فعال می شوند. به طور مثال هور منصوره که اکنون آبگیری شده تا پاییز فعال نمی شود اما دیگر کانون هایی که تنها آب باران وارد آن ها شده است، اگر یک ماه بارندگی نداشته باشیم، مجدداً فعال می شوند و همچنان با کانون های گرد و غبار روبرو هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 182

به "باوجود سیلاب، گرد و خاک از خوزستان می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باوجود سیلاب، گرد و خاک از خوزستان می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید